ניגון מר' אייזיק מהומיל

הניגון - מתחיל בדקה 1:10



שפת נהר בתוך הומיל

החסיד ר' יצחק אייזיק הלוי אפשטיין (תק"ל – כ"ו אייר תרי"ז), רבה של העיר הומיל, מחבר ספר חנה אריאל ושורת מאמרים ע"ד החסידות והקבלה, מגדולי המשכילים בחסידות, מחסידי אדמו"ר הזקן אדמו"ר האמצעי והצמח צדק, וחברו של החסיד המפורסם ר' הלל מפאריטש שאודות ניגוניו כבר כתבנו בעבר באריכות. תולדותיו – לוקטו בהרחבה בספר "תולדות יצחק אייזיק" ע"י הרב יוחנן שי' גוראריה רבה של חולון.
ר' אייזיק היה גאון עצום גם בתורת הנגלה, רב ואב בין דין של העיר הומיל למעלה מ-50 שנה (משנת תקס"ה ועד פטירתו), תשובותיו בהלכה הובאו בשו"ת דברי נחמיה ובשו"ת הצמח צדק. יהודי מהעיר הומיל (בקטע עיתון דלקמן) מעיד כי פעם אחת הגאון ר' עקיבא איגר דן בהלכה עם ר' יצחק אייזיק (אודות דג סערטינא אשר קשקשיו נראים ע"י זכוכית מגדלת, ור' יצחק אייזיק התיר ור' עקיבא איגר אסר)[1], ור' עקיבא איגר התבטא עליו באותה הזדמנות כי "התורה מונחת בקרן זוית בצפון".
בספר הניגונים לא נמצא ניגון מר' יצחק אייזיק, וגם בסיפורי חסידים הנדפסים אין מידע ולא אזכור על צד הנגינה שלו, אם כי מסתבר אשר בתור גדול החסידים, היה אצלו גם תחום חשוב זה.
וכך אנחנו מוצאים בקטע עיתון משנת תרנ"ד[2] – 37 שנה אחרי פטירתו של ר' אייזיק, ע"י יהודי מתושבי הומיל שבצעירותו הכיר בעצמו וזכר את ר' אייזיק ומתאר בכתבה את דמותו של רב העיר – תודתי נתונה לידידי הרה"ת ר' הלל שי' מונדשיין ששלח לי את החומר:
"הגאון הזה ידע שפת רוסית ויאבנה וכטוב לבו ביין אהב לדבר רוסית, ואחד משיריו [=ניגוניו] זכה להיות כמעט לשיר העם בפי רבים מהיהודים יושבי רוסיא הלבנה. הרב הגאון רי"א ז"ל הניח אחריו תלמידים רבים, אשר מהם הורו ודנו בערים שונות. ימים רבים גם אחרי מותו עוד שקדו רבים בעיר האמיל על התלמוד ויגיעו למעלת הוראה".
מעדות זו נמצאנו למדים, שלר' אייזיק לא רק שהיו ניגונים שגורים בפיו, אלא גם שניגוניו היו לשם דבר ונפוצו מחוץ לגבולות העיר.
ספרי ר' אייזיק מהומיל

על ניגון אחד מניגוני ר' אייזיק, לפנינו סיפור דברים וניגון כפי ששמע ר' הירשל גראמאמן מר' יצחק דובוב ז"ל (תרמ"ו – תשל"ז/ח). הרב דובוב היה חסיד שלמד בתומכי תמימים בליובאוויטש, קיבל סמיכה לרבנות מהגאון הרוגוצ'ובי, והיה רב במנצ'סטר במשך 50 שנה.
"בשנת תשל"ב – מספר ר' הירשל – (לעת זקנותו של הרב דובוב) – ליוויתי את הרב דובוב בטיסה מהרבי למנצ'סטר (לעזור לו עם המזוודות ולשמש אותו), הוא היה אישיות מיוחדת - הרבי פעם אמר למישהו שנסע חזרה מאמריקה לארץ ישראל – שיעצור במנצ'סטר וילך להסתכל על חסיד (הכוונה על יצחק דובוב). – ובכן, הרב דובוב התוועד עם זקני החסידים (ר' יואל כהן היה שם), אני עמדתי בצד, הוא שר אז שני ניגונים, על אחד הוא אמר, כזכור לי, שהוא ניגון מר' אייזיק מהומיל".
כמה בקיאים בניגונים העירו לי כאן, שניגון זה מופיע בהקלטות אצל ר' דוד הורוויץ, 
ניגון 212 מהניגונים שאינם בספר הניגונים
(רק בבא ב' וג', בשינויים קלים)


ר' יצחק דובוב בצעירותו, בריגא

שביבים על הרב דובוב בספר הניגונים
בספר הניגונים, במפתח לניגון רפ"ט מסופר 'כדרך אגב': "בשנת תשט"ו-ט"ז כינס הר"ר שמואל זלמנוב ז"ל (כעבודת הכנה של ההו"ל של ספר הניגונים כרך ב') כמה מזקני אנ"ש והתמימים יודעי נגן, וניגנו הרבה ניגונים שהוקלטו בסרטים של טייפ . . בין הקבוצה היו הרה"ח הת' ר' שמעון אריה ליב גרינברג ז"ל, הרה"ח הת' הרב ר' יצחק דובאוו ממנצ'סטר והרה"ח הת' ר' פרץ מוצקין ועוד".

למשל, ניגון רע"ט נרשם בספר הניגונים מפיו – איך ששלום בראכשטאט שמע ממנו, כן נרשם במפתח לניגון. הניגון מויטבסק (ניגון קי"ט) – ב'היכל הנגינה' ישנה הקלטה מהרב דובוב ז"ל, ושר את הניגון בנוסח מיוחד עם הקדמה. וראה עוד, בכתבה אודות התחרות הבין לאומית לנגינה שהרבי ניהל.



[1] ראה שו"ת צמח צדק יו"ד סימן ס"א. שו"ת דברי נחמיה סימן ט' (וש"נ בהערות) – שגם הצמח צדק החמיר כמו ר' עקיבא איגר.
[2] מתוך עיתון 'הצפירה', מתאריך 11.2.1894.
[3] תהלים קכו, ב.