עצת הרבי למיגרנה: להחליף את התקליט




בתוך "סיפורה של גב' מלכה", שהגיעה לרבי בתור נערה מבית יתומים, וזכתה לקבל הכוונות והדרכות מהרבי, אנו מוצאים את האפיזודה הבאה (פורסם ע"י הרב שלום בער אבצן, מחנך בישיבת חב"ד באאושן-פארקווי, ובא כאן בתרגום מאנגלית. ראה מקור בתחתית הכתבה):

פעם, באחת מפגישותיי עם הרבי ליד המדרגות בקידמת 770, הייתי מאוד חולה. סבלתי מכאבי ראש חמורים מסוג מיגרנה וסינוסיטיס גם יחד. בנוסף, סבלתי מכאבי אוזניים קשים מאוד. לפעמים הכאב היה כה חזק, שכלל לא תפקדתי. ניגשתי לטיפולים רפואיים מקצועיים ונטלתי תרופות, אולם כל זה לא הועיל. הרופאים החלו לחשוש שמקור הכאב רציני יותר, ודאגו לחיי.

שיתפתי את הרבי במצבי, והוא אמר שמוזיקה לא–יהודית יכולה לפגוע קשות בנשמה רגישה, ולעיתים זה יכול להתבטא במחלה פיזית. – לא סיפרתי לפני כן לרבי שאני נהנית מאוד מהאזנה למוזיקה פופולארית, לא–יהודית, לפעמים במשך שעות ברציפות. זה השרה עלי רוגע והיה מענג ומהנה, ואפילו תוך כדי עבודה הייתי מקשיבה למוזיקה לא יהודית.

כדי לברר את כוונת דברי הרבי, שאלתי: האם הרבי מתכוון שאאזין למוזיקה יהודית, חסידית או חב”דית באופן בלעדי? הרבי ענה שהאזנה לניגוני חב”ד הינו כתרופה לגוף ולנפש (אני לא בטוחה שאלו היו מילותיו המדויקות, אולם זו היתה המשמעות, וכך הבנתי אותו).

פסקתי לחלוטין להאזין למוזיקה לא–יהודית, והקפדתי להאזין לניגוני חב”ד פעם בשבוע או יותר.

זמן קצר לאחר שחוללתי את השינוי, הכאבים נעלמו. כל הטיפולים והתרופות שלקחתי עד כה, הועילו מעט מאד. ההימנעות שלי מהאזנה לשירים לא–יהודיים, והאזנה לניגוני חב"ד, היו התרופה שמיגרה את המחלה.

מלכה
עד כאן לשון הסיפור.

על מנת לבחון האם המסקנות שלי מן הסיפור (שיבואו להלן) מכוונות ומדויקות, בקשתי להתעניין אצל גב' מלכה, לאיזו מוזיקה היא הייתה מאזינה לפני זה. קבלתי את תשובתה, להלן תרגום שלי מאנגלית:

"הייתי מקשיבה לכל מוזיקה, לפי מצב הרוח.

יש לציין, שמוזיקה "פופולרית" לפני כמה עשורים הייתה "עדינה" יותר מאשר הרעש של מוזיקה של היום. אפילו ה"רוק" היה מתון יותר, היום קוראים לזה "מוזיקה קלה" או "רוק קלאסי".

בתקופת התבגרותי, ה"ביטלס" היו פופולאריים, לצידם "סיימון וגרפונקל" ועוד. [מלכה מסבירה את היחס בין המוזיקה של אז למוזיקה של היום, בדימוי להבדל בין מוזיקה חסידית של אז כגון מקהלת "פרחי", "שדי חמד", לזו של היום שהיא הרבה פחות עדינה ונשמתית].

הרבי פשוט יידע אותי, שמוזיקה חילונית (במקור: secular music) עלולה להזיק לאנשים רגישים.

כאשר המשכתי לשאול האם עלי להאזין רק לניגוני חב"ד, הוא לא אמר שאני חייבת, כי אם יידע אותי שלניגוני חב"ד יש כוח של ריפוי.

היגיינה מוזיקלית

האמת היא שהוראת הרבי הנ"ל בקשר למוזיקה - זה לא איזה עניין 'רוחני' בלבד כפי שאתם עלולים לחשוב.

הסיפור הזה נתמך על ידי מחקרים מדעיים של מוזיקולוגים, אבל לצערנו, "מושתקים" לגמרי ולא זוכים להגיע אל ידיעת הקהל הרחב.

שלא כמו על כל חפיסת סיגרייה שחתומה בשלט אזהרה של סכנה מאיימת, באמת חותמת כזו הייתה צריכה להתנוסס על כל תקליט או ערוץ של מוזיקת טראנס.

המחקרים מדברים גלויות על כך, שמוזיקה שהיא דיס-הרמונית, מפרה את ההרמוניה והאיזון הפנימי של האדם, הן את האיזון הנפשי והן את ההרמוניה במערכת החיסונית והפיזית של האדם.

המון מוזיקה היום היא ביטוי של מידות גסות, כעס (בטח יצא לכם לשמוע "זמרים" שבמקום לשיר, ממש צועקים תוך כדי המוזיקה), כל הפרסומאים ושלא לדבר על סרטים משתמשים במוזיקה של מניפולציה, גירוי היצרים – כמובן בשביל למכור יותר, לסחוט כסף מלקוחות, בתור חלק ממניפולציה מכירתית הרווחת היום השוק בכלל.

אבל מעבר לגסות ופראות, המוזיקה מגבירה מתח, לחץ, פחדים, מגדילה את רמת הדכאון, ובסופו של דבר את השוק של הפסיכיאטרים וטיפולים תרופתיים, לצערינו.

הרבי מציע דיאטה מוזיקלית. דבר מעניין, בהמון מחקרים של מוזיקותרפיה, לצד התוצאות היפות, מציינים שיתרון הטיפול הוא – שאין לו תופעות לוואי.

מוזיקה של עולם התוהו, היא מזיקה, גורמת לשבירת הכלים.

מוזיקה של עולם התיקון, של הרמוניה, יוצרת איזון פנימי, מגבירה את התקווה והביטחון (כפי שכתוב בלוח היום יום י"ג סיוון), משקפת את ההשגחה הפרטית על כל היצורים (במישור המוזיקלי – צלילים), מכוונת את האדם למקומו הנכון ולייעודו עלי אדמות.

אז נסו את זה בבית.

*

הנה הסיפור במקור באנגלית:

In one of my meetings with the Rebbe [by the steps in front of 770] I happened to have been very ill [at that time I was suffering from severe migraine and sinus headaches as well as painful earaches. I was sometimes in such extreme pain, that on those days I couldn’t function at all]. Obviously I went to medical professionals for treatment and/or medications; however, whatever they tried wasn’t helping.  After a period of time, the doctors were becoming worried that it is something more than migraines etc. and were concerned about my survival).

I mentioned this to Rebbe and he said that listening to non-Jewish music can badly affect a sensitive soul resulting in physical illness. (I never told the Rebbe, but at that time, I enjoyed very much to listen to popular non-Jewish music – sometimes, even for hours, it was relaxing, enjoyable and even while working I would often listen to non-Jewish music).

In order to clarify what he meant, I asked; “Does the Rebbe mean that I should only listen exclusively to Jewish or chassidic or Chabad music?”

He answered that listening to Chabad nigunim is like a healing medicine for the soul and the body. (I am unsure of the exact wording of his answer, but this was and remains my understanding).

I completely stopped listening to non-Jewish music and would make a point to listen to Chabad melodies (at least once a week or more often).

Very shortly after I made that change, the illness went away for good. The treatments and medications had very little or no effect. Stopping to listen to non-Jewish music and listening to Chabad tunes was the medicine which removed the illness.

Malka

 

·       הסיפור פורסם בתרגום לעברית בשבועון בית משיח גיליון תזריע-מצורע תשע"ז. במקור – הסיפור באנגלית, באתר ColLive.com.

ניתן לשמוע מפי הרב אבצן – ביוטיוב "The Story of Malka" בערוץ Bais Bezalel Chabad (1:39 – על מוזיקה, בקיצור נמרץ)