"ניגון היחידות" שהרבי נתן ליהודי בברית המועצות

לאחרונה, JEM פרסמו את הקטע הזה

את ההמשך של הסיפור הזה, זכיתי לפרסם ב"ניגון ארבע בבות" (ע' 130):

הרב בערל ליווי ז"ל היה נוסע מידי פעם בשליחויות של הרבי נשיא דורנו לרוסיה הסובייטית. מטרת נסיעותיו – בחשאיות גמורה – היו לקבץ מידע ולתת לאנשים שמעבר למסך הברזל אפשרות לדבר עם הרבי. הרב ליווי היה מסריט את האנשים במכונת הסרטה, ומביא אח"כ את ההסרטה לרבי, שהיה צופה בדרך כלל בהסרטה בליל ניטל. 

באחת הפעמים, בתחילת שנות המ"ם (כנראה בחנוכה תשמ"א), הסריט הרב ליווי בין השאר יהודי מאנ"ש, בשם קלמן מילך תומרקין. היה זה חסיד שהרבי הורה לו שלא לעזוב את רוסיה. החסיד עמד ודיבר בהתרגשות רבה, באידיש, ואמר בהסרטה – כשהוא פונה לרבי – שהיות והרבי לא נותן לו רשות לעזוב את רוסיה, ולכן הוא לא יכול להיכנס לרבי ליחידות, והרי הוא זקוק להיכנס לרבי ליחידות, מבקש הוא שהרבי יתן לו ניגון, שבניגון זה תהיה היחידות שלו. עד כאן דבריו.

מספר הרב ליווי, שכאשר הרבי צפה בהסרטה והגיע לחלק זה, הרבי ביקש לראות קטע זה שוב, והתייפח בבכי תמרורים מדבריו של החסיד הנ"ל. 

הרבי אמר לרב ליווי להשיב לחסיד, שהרבי נותן לו את ה"אלטן רבינ'ס ניגון" – ניגון ארבע בבות של אדמו"ר הזקן.

וכראייה הוסיף הרבי לרב ליווי, שזלמן שזר סיפר לו, שכשהוא נכנס לחיים המדיניים, כשלא היה יודע כיצד לנהוג, הוא היה נכנס לחדר ומנגן את הניגון של אדמו"ר הזקן (ראה על כך בהרחבה - "ניגון ארבע בבות" ע' 127 ואילך).