ווריאציית 'נקודות הכסף' על ניגון לשבת ויום טוב

ניגון כסף טהור

אני שמח וגם מתרגש להגיש בפניכם ניגון לחנוכת החליל החדש שלי בשעה טובה, אחרי שנתיים של מסע חיפושים תוך כדי חקר חלילים מקיף.

זוהי "ווריאציה" שלי לניגון לשבת ויום טוב, מס' 82 בספר הניגונים, הוא "ניגון העמקה" אודותיו כתבתי בכתבה כאן,

קראתי לעיבוד זה בשם "נקודות הכסף", ביטוי מתוך שיר השירים (א, יא),

מדוע?

אם תאזינו היטב, תבחינו שהניגון עשוי מרצף של נקודות, מזכיר פריטה של נבל,

מבוצעות בחליל כסף,

אז מה מיוחד בחליל כסף דווקא?

לכל כלי נגינה יש גוון ייחודי לצליל, הנקרא 'טמבר' בלעז. גוון הצליל מושפע בין היתר גם מתכונות החומר ממנו עשוי הכלי. לכן ישנו הבדל למשל בחלילי עץ, מאיזה סוג עץ עשוי החליל: יש עץ שגורם לצליל רך יותר, ויש – שגורם לצליל צלול וחד יותר. אך באופן כללי, העץ מפיק צליל "חם" יותר ביחס למתכת, חומר קר במהותו.

אשתף אתכם שהפעם הייתה לי מחשבה לרכוש חליל עם פייה של זהב, בגלל הסיפור שאני מספר ב"מופע שירת הלויים", אודות חליל בבית המקדש שציפו אותו בזהב (מה שנתן טעם לפגם בקולו של החליל). בפועל ניסיתי כמה חלילים עם פייה של זהב, והרגשתי שהצליל שלהם הוא "כהה" ועמום יותר ביחס לחליל כסף, אז וויתרתי על הרעיון.

הכסף הוא חומר מבריק, וכך גם הצליל של חליל כסף הוא צליל מבריק.

לעומת חלילי העץ שמשפיעים תחושה של "ליבי חלל בקרבי", של התרוקנות וביטול, חליל הכסף הוא בעל עוצמה, תעוזה, חדות. בבית המקדש – החצוצרות (הכלי של מארש ניצחון) היו עשויות מכסף.

בדרך כלל רגילים לשמוע את החליל יחד עם כלים נוספים, יחד עם ליווי או הרכב, אך כאן זהו "ניגון שכולו כסף", ניגון מכסף טהור, החליל משחק כאן בו-זמנית גם את התפקיד של הניגון הראשי (מלודיה) וגם את התפקיד של הליווי (הרמוניה).

ובכן,

'כסף' – זה כיסופין, "נכסוף נכספת" (תניא פרק נ'. לוח היום יום ח"י ניסן),

'נקודות הכסף' - רצף שוטף של כיסופין...

לקחתי השראה לעיבוד הזה מביאורו של אדמו"ר הזקן על "נקודות הכסף" (לקוטי תורה שיר השירים יג, א).

אדמו"ר הזקן מבאר, שבשלב מתקדם יותר בעבודת השם, הנקודות מתחברות יחד (למשולשים – "תורי זהב"), על ידי חום חיות והתלהבות, כל מצווה וכל פעולה יש בה מכל הקווים יחד, במישור המוזיקה – אלו הם האקורדים, בהם שומעים שלשה צלילים בבת אחת, והניגון הופך למקשה אחת, תמיסה אחת, לא מקבץ של צלילים בודדים.

אולם בראשית העבודה, כאשר עדיין חסרה החיות הזו, יש רק כסף – "אהבה בבחי' קרירות", אז כל מצווה קטנה וכל פעולה היא "נקודה" בפני עצמה.

פרוטה לפרוטה (נקודה לנקודה) מצטרפת לחשבון גדול.

אז תהנו,

יותר נכון, תתכספו...

כמובן אשמח לתגובות 😊