ניגוני 'אסדר לסעודתא': המיקס של ר' זלמן לוין

 

"ובחמרא טבא, דביה תחדיה נפשא"

בתקליט "כל עצמותי", ניגוני נעוועל מפי ר' זלמן לוין ז"ל, מופיע ניגון מעניין ביותר על "אסדר לסעודתא", שבעצם מורכב מ-5 ניגונים שונים! וזה מה שמתואר – ככל הנראה מפיו של ר' זלמן לוין – בחוברת המצורפת לתקליט:

"הלחן המושר כאן מורבב למעשה מחמשה נגונים שונים ששולבו כאן, כדי שאף אחד מהם לא ישכח:

·       את הנגון הראשון – מ"אסדר" ועד "דביה תחדי נפשא" – היה שר סבו של ר' זלמן, ר' דוד אבא מלמד נ"ע (שמש כמלמד בפוקדת הרבי הרש"ב).

·       הנגון השני – מ"ישדר לן שופריה" ועד "כפילא וקלישא" – זכור מדודו של ר' זלמן – ר' פייטל לוין ע"ה עליו מדובר בהקדמה.

·       הנגון השלישי – מ"צרורא דלעילא" ועד "מתיקא כדובשא" – הינו נגון מוכר ומופיע בספר הנגונים חב"ד, ח"א נגון מט.

·       הנגון הרביעי – מ"קדם רבון עלמין" ועד "ולאו מתלא אושא" – היה מושר ע"י החסיד ר' חיים קצב ברזין ז"ל, שהיה חסיד נפלא ופיקח עצום. כשהיו מגיעים בנגון הזה למילים "לעטר פתורא ברזא יקירא (לעטר את הלחם בסודות יקרים) עמיקא וטמירא וכו' (עמוקים וטמירים וכו')", היו נאנחים אנחה עמוקה מעומקא דליבא, ואח"כ היו מסבירים לילדים, שהסודות הללו, הם הם תורת החסידות, ואנו נאנחים שכן מתי יבוא היום שבאמת נשיג היטב את כל הסודות הנעלמים הללו שאנו הוגים בפינו.

·       הנגון החמישי – מ"ואלין מליא" ועד הסוף – היה במקורו נגון ללא מילים, והוא זכור ע"י מספר חסידים ממקומות שונים ברוסיא כנגון עתיק ומקובל.

כל הנגונים הנ"ל, היו מושרים בסעודות והתועדויות השבת בחיות רבה, וכמובן, כשטוב היה לב החסידים ביין, היו מתעלים בנגינתם ושרים בטנורים חזקים ובחיות ומתיקות נפלאה, עד אין שעור".

עד כאן ציטוט מתקליט "כל עצמותי".

בספר הניגונים, ניגון מ"ט, מופיע ניגון 'אסדר לסעודתא', "הניגון הזה מקובל אצל הרבה מחסידי חב"ד לנגנו בזמירות 'אסדר לסעודתא', בסעודת יום ש"ק". ככל הנראה, הוא הניגון שהיה נפוץ בעיקר, לפני שהרבי לימד את הניגון.

בספר "ניגונים חסידיים" של ר' אליהו ליב ריבקין ז"ל, ניגון מס' 1, "אסדר לסעודתא, ניגון לבתים הפותחים, מיוחס לאריז"ל" (!!!) והמשכו – "ניגון לבתים המסיימים, מיוחס לבעש"ט" [ההמשך הלזה הפותח ב"קדם רבון עלמין, במילין סתימין"].

ברצוני לציין שתי נקודות מעניינות – הנכונות גם לגבי ניגון 'אסדר לסעודתא' של הרבי, אודותיו ידובר בכתבה הבאה:

·       ישנן חלקי תנועות משותפות כמעט לכל הניגונים השונים הנ"ל, ודמיון מסויים באופי.

·       בכל הניגונים של 'אסדר לסעודתא', ישנן מילים חוזרות על עצמן ריבוי פעמים. והוא בלתי רגיל בניגוני חב"ד, בפרט בניגונים שהם חלק מאמירת נוסח מן הסידור שמנהגינו לא לכפול תיבות.